GUMSHORNET › Forum › Hur länge bör styrelse och valberedning få sitta ? › Styrelsen och valberedningen bör inte sitta längre än max tre år.
- Detta ämne är tomt.
-
FörfattareInlägg
-
misGäst
Jag håller med dig! Enligt min erfarenhet från en tidigare BRF bör styrelsen och valberedningen inte sitta längre än max tre år. Att byta ut ledamöterna regelbundet kan bidra till en ökad mångfald och en mer dynamisk och inkluderande styrelse. Det kan också ge fler boende möjlighet att engagera sig och bidra till föreningens utveckling.
krisGästDet är viktigt att ha en viss rotationsperiod för styrelsen och valberedningen. Att sitta längre än tre år kan leda till att vissa personer utvecklar maktmissbruk eller att det blir en tristess och brist på nya idéer och perspektiv. Vi har tyvärr sett exempel på hur vissa personer som suttit länge och fortfarande sitter har skapat problem och hur det kan påverka hela föreningen. Därför bör det finnas en rotationsperiod som säkerställer att nya personer kan komma in och bidra med nya perspektiv och idéer.
krisGästEtt exempel är att man försökt bli av med förråden på vind i smyg.
Det är verkligen inte acceptabelt att några i styrelsen skulle försöka sälja förråd på vinden till en billigare pris till någon annan person i styrelsen vilket jag satte mig emot när jag satt i styrelsen. Det är viktigt att det alltid är marknadspris som gäller och att alla potentiella köpare, inklusive andra medlemmar i BRF, har möjlighet att köpa förråden om det blir en intern försäljning. Det är viktigt att man inte håller varandra om ryggen i styrelsen och att alla beslut tas på ett öppet och transparent sätt som gynnar hela föreningen.
Det är också oroväckande att det finns personer i styrelsen som äger flera lägenheter och hyr ut i smyg i andrahand. Detta är något som den nya styrelsen bör ta upp och se över för att säkerställa att alla medlemmar i föreningen följer reglerna och att allt sker på ett rättvist och transparent sätt.Om det hade funnits en rotationsperiod för styrelsen och valberedningen hade detta kunnat bidra till att undvika situationer där personer sitter kvar i styrelsen under lång tid och därmed kan utveckla maktmissbruk eller bristande transparens. Det är viktigt att vi har en regelbunden förnyelse av styrelsen och att nya personer kan komma in och bidra med nya idéer och perspektiv. Frågan är hur mycket som har skett tidigare och det är svårt att säga utan mer information. Men det är viktigt att vi tar lärdom av det som har hänt och arbetar för att säkerställa att föreningen drivs på ett rättvist och transparent sätt framöver.
ullaGästRegeln om att en person endast kan sitta i en befattning i högst tre år och sedan måste vänta i tre år innan man kan bli invald igen är vanligt förekommande inom många organisationer och föreningar.
JohnGästTa in ett förvaltningsbolag som sköter styrelsens uppgifter opartiskt. Det har vi råd med när vi har 200 lägenheter.
-
FörfattareInlägg